Blog: De Maatschappelijke Impact van Incassopraktijken

“Tientallen gedupeerden van incassobureaus stappen naar de rechter om onterechte betalingen terug te vorderen.” (ANP 13 februari 2018)

 Nadat de Autoriteit Consument en Markt reeds een boete van 415.000 euro had opgelegd aan incassobureau Credit Invest (bekend als de Nederlandse Incassocentrale) stappen nu gedupeerden naar de rechter. Probleem is dat mensen met problematische schulden niet snel naar een rechter stappen dus de vraag is of de bedoeling van de ACM om vooral kwetsbare consumenten te beschermen wel uit de verf komt. Toch is het goed dat zichtbaar wordt met welke activiteiten de incasso-industrie zich bezighoudt. Intimidatie en afpersing om betalingen te krijgen op vorderingen die vaak niet eens bestaan. Het klachteninstituut voor incassodiensten Kigid weet van deze boevenpraktijken maar veegt klachten structureel onder het tapijt. Naast deze smerige handel kopen incassobedrijven oninbaar geachte leningen op om deze alsnog te innen. De bureaus hebben er dus belang bij om extra hard op te treden en brengen vanwege de hoge incassokosten schuldenaren dieper in de problemen.

 De Maatschappelijke Impact van de schuldenproblematiek blijkt maar weer eens veel groter dan de direct zichtbare gevolgen. Waar aan de ene kant schuldhulpverlening honderden miljoenen kost om problematische schulden terug te dringen staan aan de andere kant Aasgieren klaar om mensen verder in de shit te helpen. Tellen we daar de kosten van de rechterlijke macht bij dan is de miljardenimpact helder.

Ooit begon dit verhaal van de gedupeerden met het versturen van facturen voor diensten zoals ongewenste abonnementen die via luizige websites en e-mails zijn aangesmeerd aan argeloze consumenten. Om dan vervolgens via de Nederlandse Incassocentrale te dreigen met gerechtelijke procedures en hoge incasso- en proceskosten. Vele consumenten voelden zich vaak gedwongen om de onterechte vorderingen toch te betalen. Hier zitten mensen achter die zichzelf Creditmanager noemen en bewust beleid maken van het belazeren van mensen. Daar is op hoog niveau bedacht hoe frauduleuze verdienmodellen de basis mogen vormen van een businessmodel. Ga u diep schamen!

Wolven in Schaapskleren horen niet thuis in het Nederlandse bedrijfsleven. Hervorm uw beroep van binnenuit omdat anders hetzelfde gebeurt als in de financiële sector waar kwestieuze hypotheken uiteindelijk hebben geleid tot een crisis die bijna 10 jaar geduurd heeft. Inmiddels zijn mede als gevolg hiervan alleen in Nederland meer dan 60 duizend banen bij banken verdwenen. Creditmanagers die gebruik blijven maken van dubieuze incassobureaus zullen uiteindelijk de rekening betalen van hun onethische handelen. Het is alleen jammer dat er vele onschuldige slachtoffers mee moeten bloeden. De Maatschappelijke Impact is hoog.